"Одна Рада хороша, інша – погана": підсумки роботи парламенту 2019 року

Депутати оцінили власну роботу

"Одна Рада хороша, інша – погана": підсумки роботи парламенту 2019 року, фото-1

/ Фото: Верховная Рада

Підбивати підсумки роботи Верховної Ради за рік, в якому тривали вибори- справа невдячна. У всьому світі вибори здійснюють магічний вплив на парламентарів – зі знаком мінус. В Україні ж цей вплив було зведено, практично в абсолют.

Передвиборча кампанія з непродуманими рішеннями – "щоб сподобатися виборцю", потім "утруска" нового складу законодавчого органу, "коаліціада", обрання нового урядуі т.ін. завжди грунтовно вибивала парламент з колії. Недарма політологи уважати такі періоди "втраченими" з позиції ефективності роботи Верховної Ради.

Не став винятком і 2019-й рік. Ну, або майже не став. Першу половину року парламент минулого скликання, фактично допрацьовував. Так, наприклад, майже весь квітень був витрачений на розгляд закону про мову. З червня депутати надійно та остаточно пішли "в поля", себто на вибори. Власне, мовний закон, та ще вимучений Виборчий кодекс і можна тільки поставити в плюс минулому парламенту.

Однак далі система "дала збій". Новий парламент почав працювати з першого ж дня, причому в небаченому досі "турборежимі". Впевнена перемога "Слуги народу", яка дозволила (вперше в історії українського парламентаризму!) створити монобільшість позбавила нову Раду від коаліціади. А істотне (на 80%!) оновлення складу парламенту укупі з єдиноначальністю в партії влади сприяло оперативному, по суті технічному рішенню кадрових питань.

Зворотною стороною "турборежиму" стала якість ухвалених законопроєктів. Певні з яких монокоаліція змушена була "удосконалювати" незабаром після затвердження. Втім, це погляд з боку. А як оцінюють підсумки роботи Верховної Ради 2019-го році самі депутати? Сайт "Сьогодні" звернувся з відповідним питанням до представників парламентських фракцій.

Роман Лозинський, фракція "Голос":

- На жаль, сьогодні у Верховній Раді такі принципи, як ad-hoc, зміни до Конституції стали нормою. Тобто ті речі, які мали бути винятковими, стали звичайним явищем. Це, імовірно, веде до збільшення кількісних показників. Але це точно не про якість. Ми бачимо, що Верховна Рада вже почала вносити зміни в закони, ухвалені нею ж на початку осені. Відповідно, можемо зробити висновки про якість ухвалених в турборежимі законів.

Також ухвалені окремі закони, які складно назвати законами. Як наприклад, закон про імпічмент, який зараз всі депутати монокоаліції ставлять собі в заслугу. Але це навіть не закон, а збірник норм і різних пунктів регламенту. Часто закони відрізняються тим, що назва вірна, а суть просто відсутня. Тому в цьому плані роботу Верховної Ради теперішнього скликання не можна оцінювати позитивно.

Водночас є низка позитивних моментів. Йдеться про законопроєкти, які ми брали в парламенті консенсусом фракцій. Це перезапуск антикорупційних органів, перезавантаження Вищого антикорупційного суду, звільнення його від тисяч справ, які могли просто заблокувати його роботу.

Низка ініціатив фракції "Голос" були враховані. Це й ініціативи про доступні ліки, покликані зробити так, щоб українці мали можливість за значно нижчими цінами чи навіть безкоштовно отримувати ліки. Була створена тимчасова парламентська комісія з Донбасу – ми часто говорили про фактор безпеки, про те, що ми мусимо напрацьовувати свій план і тепер це зроблено. Та, проте, часто наші ініціативи наштовхуються на нерозуміння. Монобільшість їх гальмує, не вносить до порядку денного. Тобто часто наші законопроєкти і проєкти інших опозиційних фракцій в порядку денному ми не знаходимо.

Цей парламент позиціонується, як новий. 80% депутатів тут вперше. Тому ми очікували, що буде більше діалогів, більше співпраці, більше сприйняття наших законопроєктів. Але ми бачимо, що монокоаліція не завжди прислухається до думки інших фракцій. Це залежить від позицій інших фракцій. Чим більше ми тиснемо, чим більший резонанс отримують наші ідеї, тим більше нам йдуть назустріч. Але це не вірно. Хороша якісна дискусія має бути в будь-яких обставинах, оскільки вона є запорукою ухвалення оптимальних зважених рішень.

Ірина Геращенко, фракція "Європейська солідарність":

- Я завжди вітаю оновлення парламенту. Чим більше у суспільства є стимулів для політиків, можливості тиснути на політиків в такий здоровий спосіб, тим краще. Але теперішньому парламенту надзвичайно бракує професіоналізму. І дуже часто форма підміняє собою сенс, що дуже серйозно позначається на якості законів.

Представники монокоаліції пишаються кількістю ухвалених законів, але мовчать про те, що вже кілька документів, "переможно" затверджених в турборежимі, в такому ж турборежимі переголосовувалися, в них вносилися зміни.

Одним з недоліків теперішньої Верховної Ради я вважаю повну імпотенцію у міжнародній політиці. Це ненормально, коли ми бачимо абсолютно мовчазний профільний комітет парламенту. Який жодним чином не реагує на процеси, що відбуваються у світі, зокрема, щодо безпосередньо нашої країни. Він не виробляє жодних сенсів.

Немає навіть заяв на позицію наших друзів – конгресменів і сенаторів США, які підтримали санкції проти Північного потоку-2. Наші парламентарі промовчали. І таких прикладів безліч. Партія влади, мені здається, мусить згадати, що парламент визначає не тільки внутрішню, але й зовнішню політику.

Що ще мене турбує, так це те, що деякі депутати з монокоаліції самі закони не пишуть, а лише ставлять підписи, подаючи їх нібито від себе. Мало того, що вони, подаючи ці закони, їх навіть не читають.

Сергій Тарута, фракція "Батьківщина":

- Максимум, що можна поставити теперішньому парламенту за роботу – "3", "3+", не більше. Адже життя людей кращим не стає, а це, по-моєму, головний критерій в оцінці роботи законодавчого органу.

Звичайно, є певні досягнення порівняно з парламентами минулих скликань. Робота стала більш прозорою, менше "кнопкодавства". Разумков – більш демократичний спікер. Практика, коли рішення, що не набрали необхідну кількість голосів, знову і знову ставляться на голосування пішла в минуле. По суті, я пригадую лише один такий випадок – на останньому пленарному тижні.

З іншого боку рівень професіоналізму минулого скликання був набагато вищий, "дурості" – менше. Але цей професіоналізм не завжди використовувався на благо країни. Зараз же багато законопроєктів "за гранти". І теж не відповідають інтересам України.

Дуже багато випадкових людей у парламенті. Я б сказав, що у Верховній Раді близько 10% депутатів, дійсно мають розуміння, бачення, стратегічне мислення. В іншому це люди абсолютно непідготовлені. І я не дуже багато очікую від цього парламенту.

Юрій Павленко, фракція "Оппоплатформа – За життя":

- Нашій фракції 2019 року вдалося головне: не втратити довіру людей. Результати позачергових виборів говорять самі за себе: ми отримали не просто більший результат, ніж був на попередніх виборах. Але й зуміли стати другою за чисельністю фракцією парламенту нового скликання.

На жаль, не все вдалося зробити. У парламенті минулого скликання "правила бал" "коаліція війни". Яка, наприймала безліч безглуздих і шкідливих законів – всі ці пенсійні, медичні та інші реформи відкинули нашу країну назад. І я дуже сподіваюся, що новий парламент їх перегляне і відмінить.

Щодо Верховної Ради теперішнього скликання, то тут складно підбивати підсумки. Він працює, по суті, кілька місяців. "Турборежим", який демонструє коаліція – це, звичайно цікава практика. Але хотілося б, щоб в цьому режимі рішення ухвалювалися, по-перше, професійно підготовлені, зважені. По-друге, в інтересах людей. Наша фракція працювала і буде працювати над цим.

Олександр Корнієнко, фракція "Слуга народу":

- Якщо говорити про підсумки роботи парламенту за поточний рік, то ми мусимо цей рік розділити. Було півроку роботи поганої Верховної Ради. Неякісною. Яка продемонструвала повну нездатність ефективно працювати. Єдине, що вони ухвалили з необхідних ключових законів – це Виборчий кодекс. При цьому в останній момент малодушно злякалися скасовувати мажоритарку. І в підсумку ухвалили такий Кодекс, що ми три місяці допрацьовували після вето президента. Зрештою президент розпустив той парламент.

Пройшли вибори, які ми виграли і запрацювала Верховна Рада. Запрацювала вона на абсолютно нових принципах. Немає кнопкодавства. Немає прогулів: депутати ходять на роботу і стараннями нашої фракції ходить вся Верховна Рада. Ухвалюються закони: затверджені сто законів за сто днів, запускаються дуже важливі реформи, які роками стояли без руху. Це земельна реформа, реформа приватизації, пакет антикорупційних законів, які п'ять років чекали затвердження і так далі.

Це просто як переродження Верховної Ради. Зберігаючи парламентські традиції, дотримуючись регламенту ми надали Верховній Раді нове дихання, потужний поштовх. Але, звичайно, завжди є простір для вдосконалення.

00:00:00 / 00:00:00
Парламент 2019 Україна
Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции

Комментарии