"Чорна п'ятниця" по-українськи: тепер ми випереджаємо навіть американців

"Чорна п'ятниця" по-українськи: тепер ми випереджаємо навіть американців, фото-1

Популярність "чорної п'ятниці" в Україні набирає обертів. Причому, українці сьогодні, мабуть, навіть більш активно витрачають гроші під час Всесвітнього дня шопінгу, ніж самі американці, які ввели це "свято шопоголіків".

Хоча на батьківщині "чорних п'ятниць", у США, масові розпродажі в останню п'ятницю листопада проводиться вже понад півстоліття, в Україні цей маркетинговий хід перейняли всього кілька років тому. Уважається що офіційно в нашій країні "чорні п'ятниці" проводять з 2013 року. Хоча тоді це були рідкісні знижкові акції окремих магазинів. Масовими ж розпродажі в останню п'ятницю листопада стали всього кілька років тому. І сьогодні вже, мабуть, неможливо знайти магазин, який би не привертав покупців неймовірними знижками в "чорну п'ятницю". І українці з кожним роком усе азартніше беруть участь у "полюванні за знижками".

Дослідження купівельної поведінки під час "чорних п'ятниць" у нас теж стали проводити лише кілька років тому. І одне з таких досліджень з 2017 року проводить ПриватБанк, аналізуючи зміни в кількості транзакцій і суми цього дня. Як повідомляли, в 2017 році протягом "чорної п'ятниці" обсяг покупок, оплачених картками банку, перевищив середньодобовий показник у 10 разів! Цього дня українці заплатили через мережу торгових терміналів 630 млн грн. Покупки цього дня робили 2,4 млн осіб. Уже через рік, у 2018-му, у "чорну п'ятницю" через термінали банку було зроблено 3,2 млн покупок – на третину більше, ніж у 2017-му. Сума транзакцій через термінали банку становила понад 1 млрд грн, що майже на 60% більше торішнього показника.

Ще одне дослідження проводила компанія GfK Ukraine, порівнюючи обсяги продажів, правда, не за один день, а за тиждень, на яку випадає "чорна п'ятниця". За її даними, у 2017 році за "чорноп'ятничний" тиждень українці залишили в магазинах близько 1,7 млрд грн, а в 2018-м – 2,5 млрд грн. Тобто майже на 50% більше, ніж роком раніше. Хоча, у порівнянні з двома попередніми роками, 2018-й можна навіть назвати "провальним".

"Чорна п'ятниця" по-українськи: тепер ми випереджаємо навіть американців, фото-2

Дані GfK Ukraine

Проте приріст продажів в Україні набагато більш разючий, ніж навіть у США. Там в останні роки суми виручки в "чорну п'ятницю" збільшуються приблизно на 20-25%. В Україні ж, як видно з таблиці, – на 50-66%.

А в 2019 році результати можуть стати ще більш вагомими. За різними опитуваннями, минулого року в "чорну п'ятницю" за покупками збиралися трохи більше як 30% українців. Цього ж року – мало не кожен другий. Минулого року середньостатистичний українець збирався витратити цього дня в магазинах близько 3000 грн, а цього року – близько 3200 грн.

Мало того, трендом нинішнього року можна назвати те, що багато магазинів оголосили тижневі знижки, приурочені до "чорної п'ятниці". Отже, "День шопоголіка" може розтягнутися на цілий тиждень.

Водночас варто зауважити, що нечувані виторги магазинів у період "чорної п'ятниці" поки досить скромно відбиваються на офіційній статистиці. За даними Держстату, відчутне зростання роздрібних продажів спостерігається в грудні. Листопад же в цьому сенсі мало чим відрізняється від інших місяців року. Хіба що в 2018-му він показав трохи більше зростання роздрібних продажів, ніж у попередні роки. Але грудень однаково виявився більш результативним.

"Чорна п'ятниця" по-українськи: тепер ми випереджаємо навіть американців, фото-3

Дані Держстату

Проте експерти вважають, що "чорні п'ятниці" приносять чималу користь для української економіки. Власне, як і в кожній країні, де значущим "двигуном зростання" є споживча активність.

"Кінець листопада і грудень можна назвати одним маркетинговим періодом. Це період передноворічних і різдвяних знижок. Це просто бажання людей якомога більше продати до "мертвого сезону", який настає 31 грудня і триває місяця півтора. Деякі категорії товарів можуть робити в цей період певні сплески, але досить рідко і несистемно. Гроші в Україні дорогі – близько 25% (відсотки за кредитами. – Ред.). Якщо товар лежить, продавець утрачає мінімум 2,5%. Звичайно, подібні акції впливають і на економіку України. Мінекономрозвитку, як і Нацбанк, уже півтора року говорять про те, що економіка України зростає завдяки внутрішньому попиту. На жаль, інших драйверів вони не бачать. Тому фактом є те, що наші закупівлі – це і є підстава для зростання економіки", – говорить економічний експерт Олексій Дорошенко.

Отже, можна сказати, що, беручи участь у "чорних п'ятницях", ми сприяємо економічному зростанню країни.

"Купівельна спроможність у IV кварталі, звичайно, зростає, а значить, відбувається прискорення економічного зростання. Це видно з усіх параметрів, починаючи від обсягів продажів, обсягів ВВП і закінчуючи розмірами доходів. І цим четвертий квартал дуже відрізняється від інших. Але особливо багато дає грудень. У цей час традиційно підскакує середня заробітна плата, тому що йдуть 13-ті зарплати, всілякі додаткові виплати. Також зростають податки, надходження в бюджет. Крім того, підприємці, розчистили полиці під час розпродажів, намагаються закупити новий товар, і це теж починає впливати на економічні показники, тощо", – пояснює президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жалило.

"Черная пятница" обьем продаж Украина
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію