Дитячі автокрісла – обов'язкові: чому ввели штрафи і що чекає на таксистів

Правильно встановлені дитячі автомобільні крісла зменшують ймовірність смерті немовлят на 70%

Дитячі автокрісла – обов'язкові: чому ввели штрафи і що чекає на таксистів, фото-1

Нещодавно у Верховній Раді схвалили введення штрафів за перевезення дітей в автомобілях без автокрісел. Хоча раніше такі норми і були в наших правилах дорожнього руху, але ніякої відповідальності за їх порушення не передбачалося. Сайт "Сьогодні" розбирався, навіщо потрібні автокрісла, чому простих ременів безпеки недостатньо, кого торкнеться нововведення і що буде з таксистами.

Що сказано в законі

В кінці жовтня Рада ухвалила законопроект №1150, згідно з яким в Україні вводяться штрафи за перевезення дитини в автомобілі без дитячого автокрісла.

Згідно з правилами дорожнього руху, в країні вже давно передбачається заборона на перевезення дітей до 12 років і зростом до 145 сантиметрів без використання спеціального автокрісла. Але штрафів за таке порушення не було. Зараз же розміри штрафів становитимуть 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – 510 гривень, а за повторне порушення впродовж року – 50 неоподатковуваних мінімумів, або 850 гривень.

"Відсутність штрафу за це правопорушення створює в суспільстві уявлення, що порушення цих норм є чимось дрібним і несуттєвим. Це призводить до масового ігнорування встановлених правил перевезення дітей, а особливо до ігнорування в користуванні автокріслом, хоча наслідком може стати загибель дитини", – відзначається в пояснювальній записці до документа.

00:00:00 / 00:00:00

Ініціатор законопроекту, позафракційний депутат Дмитро Шпенов відзначав, що, згідно зі статистикою, 54% випадків дитячої смертності трапляється саме через безвідповідальне ставлення до безпеки. А в українських реаліях дуже часто можна побачити, як дітей садять за кермо разом з водіями, або ж просто тримають на руках під час поїздки.

Але в правилах дорожнього руху прописана досить розмите формулювання, яка забороняє провозити дітей в транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дозволяють пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки. Через таке формулювання більшість заплуталася в тому, як же правильно провозити дітей – просто в автокріслах, в автокріслах і пристібаючи їх ременем, або ж зовсім використовуючи звичайні ремені.

Керівник громадянської практики юридичної фірми "Горецький і Партнери" адвокат Дарина Старовойтова пояснила в коментарі сайту "Сьогодні", що йдеться про спеціальні пристрої, які, в свою чергу, дозволяють пристебнути дитину за допомогою ременя безпеки (передбаченого конструкцією автомобіля). Тобто дитина дійсно буде пристебнута звичайним ременем, однак обов'язково має бути "спеціальний засіб", що дозволить додатково захистити її.

"Законодавством фактично визначена обов'язковість автокрісел. Однак сам термін вказаний так, що пересічному громадянину важко зрозуміти, що ж собою має уявляти "спеціальний засіб". Вважаю, доречним було б одночасно з введенням штрафу доповнити загальні положення ПДР терміном, який би чітко встановлював визначення спеціального засобу, або заміну терміну на щось на кшталт "дитяче сидіння або подібний пристрій", – зазначила Дарина Старовойтова.

Координатор кампанії "За безпечні дороги" Олеся Холопік пояснює, що потрібно вносити зміни до ПДР, щоб прибрати застарілу норму про те, що дітей в автокріслах потрібно додатково пристібати ременями, бо сучасні автокрісла мають свої кріплення і захист.

"У той же час, хочу акцентувати увагу, що ідея встановлення штрафів має на меті стимулювати батьків починати опікуватися безпекою дітей в автомобілі. Я більш ніж упевнена, що жоден патрульний не оштрафує водія за те, що той перевозить дитину в дитячому кріслі з іншим видом кріплення, відмінним від того, що передбачено в чинних правил дорожнього руху", – каже Холопік.

Відзначимо, за статистикою Національної патрульної поліції з січня по жовтень цього року в країні сталося 129,8 тис. ДТП, в яких постраждала 21 тис. людей, а 2716 українців загинули. Як бачимо, тема безпеки на дорогах залишається актуальною.

Навіщо потрібно автокрісло

Обов'язковий провезення дітей в автокріслах – це поширена європейська практика. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), правильно встановлені дитячі автомобільні крісла зменшують ймовірність смерті немовлят приблизно на 70%, а дітей старшого віку – на 54-80%.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначалося, що в інших країнах водії, які возять дітей без автокрісел, платять істотні штрафи: в Німеччині – в розмірі 60 євро, Чехії – 78 євро, Естонії – до 400 євро, Польщі – 35 євро.

Олеся Холопік в коментарі сайту "Сьогодні" відзначила, що це правильна ініціатива, але, на жаль, в Україні дуже мало батьків використовують дитячі крісла. За даними опитування, проведеного дослідницькою компанією "Ipsos", крісла використовують тільки для 12% дітей у віці до 6 років, і майже ніколи для дітей старше.

" Звичайні ремені безпекине гарантують оптимального захисту старших дітей при аварії, адже дитина може легко вислизнути з-під ременя, розрахованого на дорослих. А немовлят і малюків взагалі фізично неможливо пристебнути звичайним ременем", – пояснює Холопік.

Крім того, ремені безпеки утримують дитину не так як потрібно, тому в разі аварії ремінь може зашкодити дитині внутрішні органи.

"Звичайні ремені не можуть захистити дитину від сильних пошкоджень або летального результату, особливо коли йдеться про бічний удар, де саме бокова частина крісла виступає в ролі головного захисту. А дитину, яка ще не вміє сидіти, ви і зовсім пристебнути ременями не зможете, для них використовується спеціальне крісло, в якому вона може прийняти напівзігнуте положення", – зазначив в коментарі сайту "Сьогодні" Дмитро Алексєєв, засновник компанії CarShot.

Руслан Соболь, голова Асоціації малого і середнього бізнесу, підкреслює, що обов'язковий провезення дітей в автокріслах – це міжнародна норма.

"Україні час усвідомити, що ми повинні турбуватися про здоров'я пасажирів, а особливо дітей. Смертність на дорогах у нас значно вища, ніж в Європі", – зазначив Соболь.

Ціни на автокрісла різні – від 600 грн за сидіння-бустери і до 6-7 тис. грн за повноцінні великогабаритні крісла. Але не варто забувати, що існують різні групи автокрісел, які потрібно обирати, виходячи з віку і ваги дитини.

На жаль, більшість батьків забувають про безпеку, виправдовуючи себе тим, що крісла дуже коштовні і користі від них ніякої.

"Цю ситуацію і ставлення до безпеки дітей потрібно міняти. Встановлення штрафів – це перший і досить правильний крок. Наступними має бути систематичне залучення до відповідальності. Паралельно повинні йти інформаційні та просвітницькі кампанії для батьків. Ці кампанії повинні пояснювати принцип захисту дитини в автокріслі під час аварії, а також розвінчувати міфи, на кшталт того, що дорослий під час аварії може врятувати дитину, тримаючи її на руках", – додає Олеся Холопік.

Яка ситуація з безпекою в таксі

В ухваленому законопроекті не прописано, що до адміністративної відповідальності за перевезення дітей без автокрісел залучатимуть і таксистів. Але і автор документа, і юристи відзначають, що це також їх торкнеться.

Зараз в Україні непросто знайти службу таксі, де можна замовити машину з автокріслом. Більшість служб радять батькам возити крісла з собою і відзначають, що їхні водії встановлять крісла без проблем, але ось облаштовуватися своїм інвентарем не планують.

Зрозуміло, купівля крісла – це додаткові витрати, особливо, якщо врахувати той факт, що купувати потрібно універсальне крісло, яке підходило б дітям різного віку і з різною вагою. Далеко не всі таксисти готові йти на такі жертви, а якщо й готові, то варто розуміти, що тарифи на перевезення підуть вгору. Хоча деякі експерти сумніваються в цьому.

"Не думаю, що тарифи взагалі виростуть, або що їх підвищення буде значним. Швидше за все, таксисти використовуватимуть б/в крісла, щоб заощадити, і їм все одно, що воно не буде підходити вашій дитині, тому що тут важливий не тільки вік, а й зріст дитини. Під кожного мати крісло з різними розмірами нереально, тому тут більше фікція, для галочки, ніж реальна безпека на дорозі в таксі", – ділиться думкою Дмитро Алексєєв.

У прес-службі компанії Uklon нам розповіли, що зараз їх клієнти можуть легко встановити в машину своє автокрісло, що відповідає віку дитини. Так як драйвери Uklon – незалежні партнери сервісу на своїх машинах, далеко не у кожного з них є дитячі автокрісла і, тим більше, необхідних габаритів. Тому рішення батьків брати з собою відповідне автокрісло – на даний час найкращий спосіб відповідальної перевезення дитини.

"Ми думаємо над способом впровадження нової додаткової послуги дитячого автокрісла, який буде комфортний як пасажирам з дітьми, так і драйверам-партнерам. Нюансів дуже багато: починаючи від категорій дитячих крісел, закінчуючи тим, що їхати може сім'я з кількома дітьми. Ми зараз в процесі дослідження, плануємо зустрічі з активними групами батьків, які хочуть нам допомогти, експертами, які впроваджували подібне в інших країнах. Також проводимо зустрічі з компаніями-виробниками дитячих крісел. Плануємо запустити додаткову послугу в другій половині 2020 року. До стандартної вартості буде додаватися вартість додаткової послуги", – поділилися планами в компанії.

У свою чергу, в компанії Bolt розповіли, що вітають нове рішення і вважають, що воно допоможе поліпшити безпеку на дорогах. Також там зазначили, що ухвалений законопроект не змінив ПДР, а тільки ввів штрафи і додаткову відповідальність.

"Всі водії сервісу Bolt повинні використовувати засоби пасивної безпеки (крісла для перевезення дітей, ремені безпеки для самого водія і при перевезенні пасажирів), передбачені саме Правилами дорожнього руху, які не змінювалися і існують вже досить давно. Відповідно до умов партнерства всі наші водії повинні повністю і безумовно дотримуватися правил дорожнього руху", – прокоментували ситуацію в компанії.

У Bolt відзначили, що запозичують досвід інших країн і розглядають можливість створення окремої категорії авто з дитячими кріслами в Україні.

У компанії Uber також запевняють, що не забувають про безпеку.

"Ми з повагою ставимося до українських законів, тому пасажири Uber з дітьми можуть використовувати для поїздки власне автокрісло. Нещодавно в Uber Shuttle з'явилася функція "Кількість місць", яка дає можливість пасажирам бронювати додаткові місця (до +5) в шатлі, а також дозволяє батькам, які їдуть з дитиною, приносити свої власні автокрісла для поїздки", – пояснюють в компанії.

У профільних організаціях до ініціативи поставилися скептично. Так, Андрій Антонюк, голова Української таксомоторної асоціації, на прес-конференції заявляв, що закон несвоєчасне, тому що сьогодні в Україні легально працює лише 1-2% перевізників. Він додав, що витрати на автокрісла ляжуть на плечі клієнтів таксі і збільшать час подачі автомобіля через необхідність установки автокрісла. А перевозити постійно автокрісло буде нерентабельно: воно займатиме майже весь багажник, внаслідок чого багаж інших пасажирів може не влізти в автомобіль.

За словами експертів, замовлення з перевезення дітей складають 1-2% від усіх замовлень, при цьому замовлення, при яких необхідно перевезти 2-3 валізи пасажирів, складають 20-30% від усіх замовлень.

Автокрісла штрафи авто
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію