Єдиний номер - одна з умов, прописаних в Угоді про асоціацію з ЄС
Викликати "швидку" і поліцію за номером 112: Україна має ввести новий телефон екстрених служб

Навіщо потрібен єдиний екстрений номер
Система "112" має стати єдиним центром екстреного реагування. Вона об'єднає всі екстрені служби – 101 (пожежна), 102 (поліція), 103 (медики) і 104 (аварійна служба газу). Тобто управління здійснюватиметься з одного центру. Служби зможуть взаємодіяти. Зараз вони не працюють спільно: якщо поліція виїжджає на виклик, то окремий виклик має робитися і на "швидку". Єдиний номер вирішує цю проблему, так заощаджується час на порятунок життів.
"Приблизно 30% українців губляться, на який номер телефонувати при екстрених ситуаціях. Проводилося соцопитування, і люди за 10 секунд не могли назвати номер телефону тієї чи іншої екстреної служби", – зауважує Станіслав Гашпоренко, виконавчий директор ГО "Виклик 112".

/ Фото: Pixabay
Єдина система "112" – це не тільки про дзвінки. З'являється більше джерел отримання інформації про екстрені випадки і надзвичайні ситуації. На вулицях досить багато камер відеоспостереження. Однак їх функції обмежені – вони використовуються тільки для приватної безпеки. В європейських країнах всі камери спостереження підключені до "112". Таким чином екстрені служби швидше виявляють грабіжників, злочинців і пожежі.
"Наприклад, на великому підприємстві є камера відеоспостереження. Якщо вона підключена до системи "112" із вбудованою технологією розпізнавання вогню, то при загорянні камера розпізнає вогонь і відразу передає інформацію на центральний пульт", – говорить Гашпоренко.
Закон є, "112" – немає
В Європі за номером "112" можна викликати будь-яку екстрену службу: поліцію, "швидку" чи пожежну. Якщо набрати в Україні "112", то вас перенаправляють в пожежно-рятувальну службу.
На сьогодні тільки в п'яти європейських країнах немає єдиного номера екстреної допомоги. Серед них Україна, Боснія і Герцеговина, Македонія, Білорусь, Вірменія. Була донедавна і Молдова, але там рік тому змогли впровадити єдиний номер.
В Україні перша спроба створити систему екстреного реагування була здійснена напередодні чемпіонату "Євро-2012". Тоді ж ухвалили закон "Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним номером 112". Але за фактом він не працює, оскільки його технічно неможливо реалізувати, зауважує Гашпоренко. Це стосується переадресування дзвінків, а взаємодії служб.
Вирішувати проблему мало держпідприємство "Центр громадської безпеки 112". Воно мало забезпечувати технічну частину сервісу. Але в 2016-му держпідприємство ліквідували. При цьому, згідно із законом підприємство виконує свої функції.
За фактом, закон про службу "112" є, але він не працює. До 2021 року Україна повинна ввести єдину систему – це одна з умов Угоди асоціації з ЄС. Але на сьогодні жодної стратегії введення "112" немає, каже Гашпоренко.
За приблизними оцінками, повноцінне впровадження системи в Україні може коштувати близько 70 млн доларів.
"Щоб створити таку комплексну систему в Україні, за нашими оцінками, буде потрібно не менше трьох років. В такому темпі роботи ми можемо не встигнути виконати наші зобов'язання ... Щоб створювати систему, потрібно розуміти, що у нас вже є і як це працює. Для цього необхідний комплексний технічний аудит. Про це йдеться з 2017 року, але аудит ще не проведено", – зазначає Гашпоренко.
Востаннє в Міністерстві внутрішніх справ – основному органі, який відповідає за створення системи 112, – згадували про єдину екстрену службу в 2018 році. Тоді заступник міністра Тетяна Ковальчук заявила, що проект збираються запускати вже незабаром: "Цей проект не ілюзорний: він стає дієвим механізмом, і ми зараз готуємося найближчим часом його запустити".
У МВС на запит сайту "Сьогодні" відповіли, що поки система 112 знаходиться на етапі розробки технічного проекту. З серпня проводиться тестова експлуатація системи екстреної допомоги за номером 112 на базі Служби з надзвичайних ситуацій.
"За результатами проведення даної тестової експлуатації Системи 112 буде остаточно підготовлений проект створення та впровадження системи екстреної допомоги за номером 112", – повідомили у відомстві.
При цьому до існуючого закону про систему 112 треба буде вносити зміни, підкреслюють в МВС. Зміни стосуватимуться організації моделі екстреної допомоги, функцій диспетчерських служб, підрозділів екстреної допомоги, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
За словами начальника відділу впровадження діяльності служби 112 МВС Андрія Загорулька, в розробці Кабінету міністрів знаходиться проект Річної національної програми під егідою Комісії Україна-НАТО на 2020 рік, де передбачена мета впровадити систему 112 до кінця другого кварталу 2024, а до кінця 2025 інтегрувати всі екстрені служби в одну систему.