Їх звали "кіборгами": 6 років боїв за Донецький аеропорт: як це було

Тільки три тонни тротилу змогли зломити опір українських військових

26 травня виповнюється шоста річниця початку боїв за Донецький аеропорт ім. Сергія Прокоф'єва (ДАП). Саме в ніч на 26 травня прибічники т.зв. "ДНР" спробували захопити ДАП, який мав стратегічне значення для перекидання військ і військових вантажів, а також стояв на шляху до Пісків і Авдіївки. Оборона Донецького аеропорту тривала 242 дні – 21 грудня 2015-го стало останнім днем, коли його територію утримували українські військові. Давайте згадаємо, як це було, в спеціальному матеріалі сайту "Сьогодні".

60% військової допомоги від РФ йшло на штурм ДАПу

Сьогодні колись один із кращих аеропортів України знаходиться на окупованій території і нагадує поверхню Місяця, поцятковану воронками і кратерами. А від будівель аеропорту, який міг приймати більше мільйона пасажирів на рік, залишилися лише де-не-де вцілілі опори. Тоді, після реконструкції в 2012-му, ДАП перетворився в одну з головних визначних пам'яток Донецька – "посилений" новим терміналом, він був готовий приймати 1,1 мільйона осіб на рік.

В ніч з 25 на 26 травня 2014-го повітряні ворота Донецька відкрилися війні. Аеропорт захопили озброєні бойовики, але потім його відбили українські військові. У перший же день боїв, 26 травня, бойовики понесли масштабні втрати (в різних джерелах називаються цифри від 40 до 100 загиблих).

Увага! На відео присутня ненормативна лексика.

"Найважче було, коли нас закидали газом. Ми думали, що це просто димовухи, але це був якийсь газ – очі сльозяться, нічого не бачиш, від кашлю аж вивертає. В той момент почалася якась паніка, і це було найважче. Потім ми призвичаїлися – стріляли по них, і вони виходили з ладу", – розповідав десантник Віталій Пясецький про те, як бойовики намагалися "витравити" захисників аеропорту за допомогою газових гранат.

18-21 січня 2015 року в результаті підриву терміналу ДАП загинули 58 "кіборгів". Але бої за аеропорт тривали, і українські військові, всупереч прогнозам сепаратистів, продовжували боротися за позиції, хоча ДАП фактично перестав існувати, остаточно перетворившись на руїни.

"Цілий день 20 січня було тихо, і це трохи нас насторожило. Як виявилося, під перекриттям, де ми розміщувалися, заклали три тонни тротилу. Від вибуху поверхи вниз провалювалися, хлопці, які сиділи посередині, потрапляли вниз. З 60 людей в одну мить залишилося близько 20-ти, з яких вісім виявилися під завалами в дуже важкому стані. Я залишився живий, бо сів збоку на фундамент покурити. Відкопав автомат і побіг тримати оборону. Ворог зрозумів, що не з усіма розправився. Але триматися вже не було сил. П'ятеро за ніч померли від ран. Троє залишалися важко пораненими, з них двом перебило ноги. Важко було дивитися, як вони мучаться, а допомогти нічим не могли. Офіцерів серед нас уже не було. Старшина пішов до сепаратистів домовлятися, що ми кидаємо зброю, забираємо поранених і вони нас відпускають. Сепаратисти не погодилися на такі умови. Вони повідомили, якщо хочемо врятуватися, то треба здаватися. У мене в той час залишилося всього чотири ріжки патронів, не більше й у побратимів. Коли зрозуміли, що допомоги чекати марно, то щоб врятувати поранених, старшина прийняв рішення вранці 21 січня здатися в полон. Загалом нас залишилося 16 людей", – згадував боєць Ярослав Гавянц.

Навіщо так важливо було утримати ДАП

За даними РНБО, Донецький аеропорт був найбільш зручним плацдармом для наступу.

"Є доцільність його утримання, ця доцільність сформульована керівництвом штабу АТО, оскільки це один з найбільш зручних плацдармів, з якого українські військові можуть почати наступ і звільнення столиці Донбасу – міста Донецька", – говорив у перші дні боїв за ДАП спікер Інформаційно-аналітичного центру Ради національної безпеки і оборони Андрій Лисенко.

Одна з можливих причин запеклих боїв за Донецький аеропорт також могла полягати в тому, що бойовики хотіли відтягнути українські війська з південного напрямку.

"Я так думаю, противник намагається за рахунок цього відтягнути війська з півдня, а саме з маріупольського напрямку. Зосередивши там сили і почавши хоча б імітацію бойових дій, вони можуть забезпечити нові мирні переговори з приводу надання Росії транзитного коридору в Крим на зимовий час", – коментував у ті дні сайту "Сьогодні" директор військових програм Центру Разумкова Микола Сунгуровський.


Довідка. Новий міжнародний термінал Донецького аеропорту імені Сергія Прокоф'єва було відкрито 14 травня 2012 року, перед стартом чемпіонату Європи з футболу "Євро-2012". Новенький семиповерховий термінал мав пропускну спроможність 3100 пасажирів на годину – таким чином Донецький аеропорт став на кілька років одним з трьох найбільших авіагаваней України.